Om svimmelhet

En stor andel av våre pasienter søker hjelp hos oss for behandling av svimmelhet.

Svimmelhet er en samlebetegnelse for plager som gyngefølelse, spinnesensasjon eller ubalanse. Det å være svimmel er ikke en sykdom, men et symptom på at kroppens evne til å holde seg balansert og stabil er redusert.

Svimmelhet er et veldig vanlige symptom. Likevel skaper behandling av tilstanden forvirring hos både pasienter og helsepersonell.

Hva kommer svimmelhet av?

Svimmelhet kan komme “ut av det blå”, ofte ledsaget av kvalme og oppkast. Slike episoder gjør det vanskelig å gjennomføre normale aktiviteter. Akutte episoder kan skyldes tilstander som krystallsyke eller virus på balansenerven. Andre ganger kan svimmelhet komme som en reaksjon på en unormal livssituasjon. Dette kan for eksempel gjelde faser i livet hvor man er sliten, nedstemt eller engstelig.

Svimmelhet alene er sjelden symptom på livstruende sykdom. Er du usikker på hva din svimmelhet skyldes anbefaler vi at du oppsøker helsepersonell.

For mange handler svimmelhet om følelsen av å miste kontrollen. Frykt og anspenthet er vanlig, og dette kan i sin tur føre til utmattelse. For å bli helt bra, er det viktig at du føler deg trygg på at det ikke feiler deg noe alvorlig. Riktig diagnose og oppfølging er viktig for effektiv behandling.

Årsaker til svimmelhet:

• Tilstander som krystallsyke og virus på balansenerven
  • Psykologiske faktorer som nedstemthet og angst
  • Medisinske grunner som eks høyt blodtrykk
  • Bivirkninger fra medikamentell bruk

Svimmelhet – det motsatte av balanse

En svimmelhetsundersøkelse må teste alle de elementene som bidrar til å holde deg i balanse. Dette er vår spesialitet hos Move.

Hjernen vår utfører kontinuerlig beregninger for at vi skal kunne holde oss oppreist.

For å klare dette, mottar hjernen informasjon fra balanseorganet i øret, øyne og reseptorer i muskler og ledd. Denne informasjonen integreres og brukes til å opprettholde stabilitet og balanse. Problemer kan oppstå når dette delikate systemet ikke fungerer som det skal.

Modell om svimmelhet

Dersom informasjonen er feil oppstår ofte følelsen av desorientering eller svimmelhet. Det er viktig å merke seg at balansesystemet er automatisert. Det er først når det ikke virker at plagene dukker opp.

Se svar på noen ofte stilte spørsmål om svimmelhet her.

Lær om ulike typer svimmelhet og hvordan de behandles i sidemenyen.